Home » Blog » Dagelijkse situaties » Eetproblemen bij kinderen door een andere prikkelverwerking

Eetproblemen bij kinderen door een andere prikkelverwerking

door | 22 jul, 2021 | Dagelijkse situaties

Eten, we doen het allemaal.

En veel mensen genieten ervan.

Als ouder doe je elke keer je best om iets lekkers op tafel te zetten voor je kinderen.

De meeste kinderen eten wel wat de pot schaft. Al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen, want iedereen heeft ook zo zijn eigen voorkeuren. Bijv. een broodje pindakaas met banaan of broccoli met kaas. Ook kennen we allemaal het kuiltje maken voor de jus in de stamppot en het “best voor lest” bewaren.

Al deze dingen vinden we nog wel normaal.

Wanneer is iets dan wél afwijkend?

Soms zijn de signalen van afwijkende voorkeuren of gedragingen subtiel, ouders vragen zich dan vaak af “ligt het aan mij of eet mijn kind echt anders?”

Wat ook voorkomt, is dat voorkeuren voor bepaald eten of bepaalde manieren van eten al “gewoon” geworden zijn voor ouders (terwijl ze eigenlijk wel voelen dat het anders gaat).

Wat nou als het hoe en wat je kind eet bepalend is voor elke maaltijd met je gezin?

Dat is natuurlijk super lastig! 

Daarom wil ik je graag uitleggen waar dit vandaan kan komen en op welke manier je dit terug ziet bij je kind tijdens het eten (aan welke signalen je dit kunt zien). En ook wat je eraan kunt doen.

Waar het vandaan komt

Ieder kind heeft 8 zintuigen:

De meest bekende: 1. Gehoor 2. Tast/voelen 3. Zicht 4. Reuk 5. Smaak

En daarnaast: 6. “Spierzintuig” 7. Evenwichtszintuig 8. Interne zintuigen (honger, dorst, kou etc.)

Als je kind in één of meerdere zintuigen informatie anders verwerkt, reageert hij/zij hierdoor anders en gaat anders met dingen om. Bij het eten zie je dit vaak terug in bepaalde eetvoorkeuren of gedragingen.

Vaak heeft een kind dan problemen met één of meerdere van onderstaande zintuigen:

  • het tastzintuig (in de mond en/of de handen)
  • het evenwichtszintuig (dit zit in je oren en zorgt ervoor dat je weet/voelt waar je bent in de ruimte)
  • het “spierzintuig” (dit zorgt er o.a. voor dat je met je spieren je kracht kunt afstemmen en doseren)

Hierdoor reageert je kind gevoeliger of juist minder gevoelig op de prikkels in dat zintuig.

Als je kind overgevoelig in een zintuig is, zijn alle prikkels die hij/zij daar binnen krijgt zeer onprettig en zal je kind proberen deze te vermijden.

Als je kind ondergevoelig in een zintuig is, voelt je kind zichzelf op dat punt “niet goed” en heeft je kind meer prikkels nodig om zichzelf te voelen en zal hij/zij daardoor meer prikkels opzoeken.

      Hoe ziet het eruit – de signalen

      Als 1 of meerdere van deze zintuigen anders werken bij je kind, kan dit voor vele verschillende uitdagingen zorgen tijdens het eten. Niet ieder kind laat dezelfde signalen zien en bij het ene kind zie je bijv. één signaal en bij het andere kind meerdere signalen.

      Hieronder heb ik verschillende signalen voor je op een rij gezet, zodat je weet hoe het eruit ziet bij je kind.

      Het eten zelf:

      • Moeite met de structuur, temperatuur van het voedsel of smaken
      • De ene keer wel iets lusten de andere keer niet
      • De mond vol proppen
      • Moeite hebben om de mond aan te sturen
      • Een beperkt aantal voedingsmiddelen eten
      • In paniek raken als er onverwachts iets anders is dan normaal
      • Met open mond eten
      • De mond en lippen gelijk schoonmaken als er iets op zit
      • Veel “dat vind ik niet lekker” of “dat lust ik niet” zeggen over eten dat aangeboden wordt 
      • Vieze handen en gezicht hebben van het eten zonder daar erg in te hebben
      • Regelmatig verslikken tijdens het eten
      • Je kind heeft moeite met vast voedsel of grotere stukken
      • Kokhalzen bij het zien van bepaald eten
      • Bepaalde manieren van eten zoals plukken of kleine stukjes/hapjes
      • Zo kruidig mogelijk willen eten

      Houding/gedrag van je kind tijdens het eten: 

      • Niet stil kunnen zitten tijdens het eten
      • Elke keer van de stoel vallen
      • (Onderuit) hangen op de stoel
      • Veel spanning hebben rondom het eten
      • Lastig “bereikbaar” zijn, lastig contact met je kind krijgen als hij/zij op de stoel zit
      • Moeite hebben met het brengen van het eten naar de mond
      • Niet voelen of hij/zij al vol zit
      • Het duurt lang voordat je kind “op gang komt”
      • Het bestek te stevig/te los/bij de uiteindes vasthouden
      • Onhandig, er gebeuren snel ongelukjes

      Wat je eraan kunt doen

      Als je kind één of meerdere van deze signalen laat zien, is de kans groot dat hij/zij moeite heeft met het verwerken van informatie vanuit de zintuigen. En het eten hierdoor anders verloopt.

      Het liefste zou ik je een tip meegeven waarmee je al aan de slag kunt! Toch is dat echt lastig als ik je kind niet ken en ik niet weet hoe het eruit ziet wat je kind laat zien.

      Wat ik je wel mee wil geven: zoek hulp want je kunt dit niet zelf oplossen hoe graag je dat ook wilt! Een Prikkelverwerkingstherapeut kan je hier goed mee helpen.

      Hoe dat eruit ziet?

      Deze voert eerst een onderzoek uit om te kijken wat er bij jouw kind zit achter wat hij/zij laat zien tijdens het eten. Er zijn namelijk wel 10 verschillende oorzaken voor eetproblemen bij je kind. Daarna ga je samen aan de slag om verandering te creeren. Je krijgt oefeningen en tips voor activiteiten waarmee je zelf aan de slag gaat en daarnaast is er 1-op-1 therapie vanuit spel met je kind.

      Bij beiden ligt de focus NIET op het eten, maar zorgt het er toch voor dat je kind beter zal gaan eten. De therapie zorgt er namelijk WEL voor dat het lichaam (ook de mond) van je kind anders met de informatie om leert gaan waar hij/zij nu moeite mee heeft of juist behoefte aan heeft.

      Waardoor de situatie blijvend veranderd!

      Het doel is dus om de afwijkende reactie vanuit de zintuigen (het TE goed voelen of juist het niet goed kunnen voelen) te veranderen, waardoor je kind beter kan gaan eten.

      Want je kunt je kind straffen, belonen, zonder eten naar bed sturen, verschillende professionals inzetten, pedagogische tips proberen, dit zal helaas allemaal niet werken. Pas als er iets verandert in hoe je kind dingen VOELT – dus in het lichaam van je kind – DAN kan er pas verandering komen in het eten.

      En kan je kind stappen zetten naar een ontspannen en lekkere maaltijd!

      Waar jullie als gezin weer samen meer van kunnen genieten, hoe fijn zou dat zijn?

      Herken jij je kind in één of meerdere van de beschreven signalen en wil je hier graag iets aan veranderen?

      Lees dan op deze pagina meer over het onderzoek en het samen aan de slag gaan:

      Over mij

      Hallo! Ik ben Inger Schuijt en als Prikkelverwerkingstherapeut help ik jou en je kind een stap verder door in te zetten op verborgen kansen. Ik hoop ik je met deze blogs te inspireren!

      Gerelateerde artikelen

      0 reacties

      Een reactie versturen

      Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

      Tweet
      Share
      Share
      Pin2