Home » Blog » Inspiratie » Waarom FUN en een andere aanpak het verschil maken bij een Kieskeurige Eter

Waarom FUN en een andere aanpak het verschil maken bij een Kieskeurige Eter

door | 31 mei, 2022 | Inspiratie

Leuk dat je deze blog leest! Vandaag wil ik je meenemen in waarom FUN zo belangrijk is voor jouw Kieskeurige Eter (met of zonder “label”) en waarom een andere aanpak het verschil gaat maken. Want laten we eerlijk zijn, als je dit leest heb je waarschijnlijk al van alles geprobeerd toch? Of ben je gewoon nieuwsgierig, dat kan natuurlijk ook!

Back to base

Laten we eerst even helemaal terug gaan, want wat zie je ook alweer als je kind al langer dan een half jaar moeite heeft met eten of kieskeurig is?

Je kunt een of meerdere van de volgende signalen zien:

  • Niet willen eten
  • Beperkt aantal dingen eten
  • Geen nieuwe dingen willen proeven
  • Alleen bekende producten, geen ander merk
  • Moeite met de structuur, temperatuur of smaak van het eten
  • Je kind met elke hap aan moeten sturen
  • Superlang over het eten doen of juist met een paar happen uitgegeten zijn
  • De ene keer wel iets lusten de andere keer niet
  • Kleine hapjes nemen of juist de mond vol proppen
  • In paniek raken als er onverwachts iets anders is dan normaal
  • Veel “dat vind ik niet lekker” of “dat lust ik niet” zeggen
  • Alleen gepureerd eten willen
  • Kokhalzen bij het zien van bepaald eten
  • ALTIJD in beweging zijn tijdens het eten of juist doodstil zitten
  • Veel spanning hebben rondom het eten

Deze signalen wijzen erop dat de ontwikkeling van de mond bij je kind anders verlopen is. 

En je kind in 1 van de volgende categoriën valt:

  • Super gevoelige mond
  • Slecht voelende mond
  • Moeite hebben met aansturen van het lichaam (daardoor bijv. superlang over het eten doen)
  • Moeite hebben met de houding/stabiliteit
  • Moeite hebben met het lichaam voelen (en daardoor bijv. niet stil kunnen zitten)

Als een van deze oorzaken bij je kind speelt, KAN je kind het eten simpelweg niet weg krijgen.

Omdat het zeer doet in de mond, je kind het eten niet voelt en bang is dat hij/zij zich verslikt, je kind de mond niet goed genoeg aan kan sturen en het eten letterlijk niet weg kan krijgen, te weinig controle heeft over de hoofd/rompbalans of het lichaam niet goed voelt en daardoor alleen maar bezig is met bewegen of juist helemaal stil valt.

Ik snap het, het is veel info om te verwerken.

Alleen is het ZO belangrijk dat je weet wat erachter zit bij je kind en dat het géén onwil is.

Want je kind WIL het echt wel en doet hard zijn/haar best. Alleen LUKT het niet, omdat je kind het op dit moment niet KAN door 1 van de voorgenoemde problemen.

De aanpak

Dat brengt me gelijk bij de aanpak.

Want als je kind het nu niet KAN doordat de mond anders reageert, heeft het geen zin om te “blijven aandringen” (vanuit liefde voor je kind) of ander eten aan te bieden dat hij/zij niet lust/eet.

En zo onbewust de focus op het eten te leggen.

Alleen…

Als je niet weet dat dit erachter zit, is het super logisch dat je inzet op deze aanpak en je kind bijv. langer aan tafel laat zitten, zonder eten naar bed stuurt, straft, een beloning in het vooruitzicht stelt, stickerkaarten maakt etc.

Want je ZIET niet dat de mond anders reageert.

Wat je ZIET is dat je kind in protest gaat, zijn/haar “zin” wil hebben, niets om het eten lijkt te geven, het bord wegschuift of wellicht gilt, huilt, schreeuwt, wil opstaan of de kamer uitrent.

En je HOORT ook niet dat de mond van je kind anders werkt.

Alleen dat je kind zegt:

  • Dat vind ik niet lekker!
  • Bah dat lust ik niet!
  • Nee hoor, ik heb geen honger (meer)

Je kind zegt eigenlijk: “Help mij, zo/nu lukt het mij niet!”

Terug dus naar de aanpak – wat je kind wél gaat helpen is natuurlijk ook fijn om te weten! Want je bent hier ook om kansen voor je kind te ontdekken.

Iets wat je kind wél gaat helpen, is om aan de slag te gaan met het gezicht en de mond van je kind en ervoor te zorgen dat hier de ontwikkeling weer gaat “lopen” en stappen gaat maken.

Zodat je kind daardoor het eten ook weer beter “weg” KAN gaan krijgen!

En, als dat voor jouw kind van toepassing is, ook te werken aan het aansturen of kunnen voelen van het lichaam of de stabiliteit. Zodat het eten makkelijker wordt.

FUN

En dat alles vanuit FUN! Want als je bij je kind een directe aanpak via het eten probeert, gaat je kind immers in de ankers. Vanuit spel ZONDER eten krijg je kinderen in van alles mee, dát is de weg!

Wist je dat FUN ook één van de gouden voorwaarden is voor groei? Op welk gebied dan ook?

(Dus ook voor de ontwikkeling van de mond/het gezicht wink)

De andere gouden voorwaarden voor groei zijn: interesse en interne motivatie!

 

Ik hoop dat je door deze blog meer inzicht hebt gekregen in het “gedrag” van je Kieskeurige Eter en wat hij/zij nodig heeft!

Online uitleg

Heb je interesse in een online uitleg over waar het vandaan komt dat je kind 1 van de onderstaande problemen ervaart bij het eten – en een paar eerste tips?

  • Super gevoelige mond
  • Slecht voelende mond
  • Moeite hebben met aansturen van het lichaam (daardoor bijv. superlang over het eten doen)
  • Moeite hebben met de houding/stabiliteit
  • Moeite hebben met het lichaam voelen (en daardoor bijv. niet stil kunnen zitten)

Laat dan hier je gegevens achter!

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om, zoals vermeld in dit privacybeleid.

Samen aan de slag

Wil je samen aan de slag om (vanuit plezier en een andere aanpak) stappen te zetten en ervoor te zorgen dat je kind:

  • méér ontspannen aan tafel zit
  • meer durft te proeven
  • meer gaat eten
  • beter/sneller kan gaan eten?  

Meld je dan aan voor het Kieskeurige Eters Traject! 

Voor de ronde van 18 juli zijn nog 6 plekjes beschikbaar. 

Over mij

Hallo! Ik ben Inger Schuijt en als Prikkelverwerkingstherapeut help ik jou en je kind een stap verder door in te zetten op verborgen kansen. Ik hoop ik je met deze blogs te inspireren!

Gerelateerde artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin