KANSEN-onderzoek

Je begrijpt eindelijk WAAROM je kind zich anders gedraagt/ontwikkelt op meerdere gebieden en wat hij/zij nou écht nodig heeft!

Je kind ontwikkelt zich anders dan leeftijdsgenoten… 

Er zit méér in je kind

Je weet dat er zoveel meer in je kind zit, alleen lukt het je kind nu niet om dit te laten zien.

Een andere communicatie

In het contact is je kind veel in zijn eigen wereld en vindt het moeilijk om écht contact te maken.

Eigen eetvoorkeuren

Tijdens het eten is je kind erg kieskeurig of propt het juist de mond vol en laat zich niet op andere gedachten brengen.

Drempels op de weg

Zelfstandigheid, concentratie, spel, verzorging, slapen, spraak-taalontwikkeling, leren of zindelijkheid gaat niet vanzelf.

De energie wisselt

Net moe, nu bruisend van energie. Opeens is daar die uitbarsting. Er is geen peil op te trekken.

Bewegen en aanraken gaat anders

Je kind zoekt beweging(en) of aanraking(en) steeds op of vermijd deze juist, en wil zich niet rustiger gedragen of actiever zijn.

Je wilt begrijpen WAAROM je kind dit doet

Pfff… je hebt al zoveel gezocht naar informatie en oplossingen (Google, boeken, professionals bezocht, noem het maar op), en nog steeds kom je niet verder. Je omgeving en professionals zeggen “er is niets aan de hand”, “dat heeft die van mij ook wel eens” of “dat trekt wel bij/is een fase”. Je voelt je niet begrepen en twijfelt soms aan jezelf: ik zie dit toch echt of ligt dit aan mij?

Bepaalde reacties of gedrag van je kind zijn daardoor (misschien) al gewoon voor jou geworden. Maar het klopt gewoon niet, je VOELT dat er iets anders is met je kind. Alleen wat dan??

Jij wilt gewoon weten WAAROM je kind zich anders gedraagt/ontwikkelt! En  wat je kind nodig heeft, zodat je hem/haar kunt helpen. Je wilt dat je kind kan laten zien wat hij/zij allemaal in zich heeft! 

De kansen liggen in de basis van de ontwikkeling

Wat we niet leren op school, is dat elk kind zich ontwikkelt vanuit een basis. Deze basis is de verwerking van informatie vanuit de zintuigen, en wordt ook wel Prikkelverwerking (of Sensorische Integratie) genoemd. Samengevat: alles wat je hoort, ziet, voelt, ruikt, proeft + signalen vanuit je lijf. Dit geeft je hersenen informatie over de omgeving en over je lichaam zelf. Hierdoor kan je dingen waarnemen en reageren op je omgeving.

Deze informatieverwerking vormt de basis van de ontwikkeling van ieder kind.

Ontwikkeling als een boom

De ontwikkeling van je kind kun je vergelijken met de groei van een boom. De ontwikkeling loopt van de wortels (de basis) naar de top (de vruchten). De verwerking door de zintuigen (Prikkelverwerking) vormt de basis van de boom. Als je dit kunt, kun je namelijk vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn om “vruchten” bovenin de boom te kunnen bereiken.

Zo werkt het ook bij je kind!

Een voorbeeld: Als je kind weet wat hij/zij voelt, dan kan je kind lichaamsbesef ontwikkelen. En van daaruit leren om zichzelf aan te kleden omdat je kind weet wat hij/zij voelt én het lichaam aan kan sturen (lichaamsplanning).

Je wilt (logischerwijs) graag dat je kind de “vruchten” bovenin de boom ontwikkelt. Als je kind de informatie vanuit de zintuigen nog niet goed kan verwerken, kan hij/zij daardoor niet goed reageren op informatie uit de omgeving of het eigen lichaam. En gaat hij/zij zich hierdoor anders gedragen of anders op dingen reageren. De basis is dan nog onvoldoende, waardoor je kind bezig blijft met het reageren op de omgeving en het eigen lichaam en niet tot de “vruchten” KAN komen. Je kind wil dit écht wel, alleen lukt het gewoonweg niet omdat zijn/haar lichaam anders reageert!

Als je kind bijv. continu signalen krijgt vanuit zijn zintuigen, kunnen we hem een opdracht geven en vragen zich te concentreren. Hoe graag je kind dit ook wil, hij kan de opdracht niet uitvoeren omdat hij nog bezig is met zijn lichaam.

Waarom Prikkelverwerking belangrijk is

Door Prikkelverwerking kan je kind met de zintuigen prikkels/informatie in zichzelf en de omgeving waarnemen en hierop reageren. Je kind maakt onderscheid tussen prikkels en raakt niet snel gestresst. Hij/zij kan o.a. omgaan met zijn omgeving, zich concentreren, contact maken met anderen, leren van situaties en zich optimaal ontwikkelen.

Als je kind de informatie anders verwerkt, zie je vaak dat de ontwikkeling ook anders verloopt. Eén of meerdere zintuigen of het zenuwstelsel van je kind verwerken de prikkels dan anders, waardoor je kind anders reageert. Je kind heeft moeite met de prikkels uit de omgeving of zijn/haar eigen lijf.

Hij/zij reageert veel gevoeliger, vermijdend of juist bijna niet op bepaalde prikkels. Of je kind weet niet wat hij/zij moet met bepaalde prikkels omdat de zintuigen niet weten hoe ze deze informatie moeten verwerken.

Wist je dat je bij bijv. Autisme bijna altijd een andere prikkelverwerking ziet? En ook bij o.a. ADHD, Syndroom van Down en TOS komt dit veel voor. 

Voorbeelden van een andere prikkelverwerking*, je kind:

* = Een kind laat dan vaak één of meer signalen zien.

Eet een bepaald aantal voedingsmidddelen

En wil geen andere dingen eten. Misschien heeft hij/zij een eigen manier van eten, zoals bijv. kleine hapjes, eten “plukken” of houdt het eten op een bepaalde manier vast.

Komt moeilijk tot zelfstandig spel

Hij/zij weet niet goed wat het met het materiaal aanmoet, wisselt veel tussen speelgoed of komt niet echt tot iets.

Schakelt van 0 naar 100 en terug

Je kind reageert snel angstig, boos of met huilen, of wisselt veel in energie. Soms is daar opeens een uitbarsting

Gaat verzorging(sactiviteiten) uit de weg

En vermijdt één of meerdere dingen zoals haren wassen, nagels knippen of tanden poetsen.

Ontwikkelt spraak/taal anders

De spraak blijft achter of uit, je kind heeft moeite met articulatie of kan de goede woorden niet vinden.

Raakt maar niet van de speen af

Wat je ook doet, de speen mag nog niet van het toneel verdwijnen. Je kind heeft hem nog regelmatig nodig. 

Is af en toe total-loss

Bijvoorbeeld na school of een leuke activiteit samen en kan alleen nog maar huilen/boos zijn/wil niks meer.

Kauwt op dingen

Zoals de jas/kleding, (rietjes)beker, tandenborstel, speelgoed, etc. Ook heeft je kind regelmatig de mond open “staan”.

Heeft moeite om te voelen

Je kind voelt niet goed of hij/zij naar de wc moet, pijn heeft, honger heeft of juist vol zit van het eten. Of is juist onhandig, loopt overal tegenaan en er gebeuren continu ongelukjes.

Heeft een voorkeur of juist afkeur

Voor/van geluid(en), bewegen, aanraken of licht. En zoekt dat ene bepaalde aspect op of vermijd dit juist.

Heeft moeite met opdrachten uitvoeren

… die je hem/haar geeft, en voert de taak deels of helemaal niet uit. Zoals iets opruimen, een shirt aantrekken of een jas uitdoen. Je kind staat daar maar of gaat iets anders doen. 

Kan niet slapen

Hij/zij heeft moeite met de nachtrust, waardoor jullie beide slapeloze nachten hebben. 

Reageert angstig

Bij bijv. een roltrap, onverwachtse bewegingen, heeft moeite met trap lopen of veel controle nodig.

Heeft moeite met zindelijk worden

En vindt het lastig om te plassen en/of poepen op het toilet. Misschien geeft je kind aan een luier dragen fijner te vinden.

Komt lastig tot leren

Je kind heeft weinig focus/concentratie, vindt het een uitdaging om stil te zitten of valt regelmatig van zijn/haar stoel.

Heeft moeite met evenwicht/balans

Regelmatig struikelt je kind of hij/zij is onhandig en valt vaak “bijna” om (herstelt vaak bewegingen).

Lukt het de ene keer wel, andere keer niet

Je kind krijgt dan wel dingen voor elkaar, dan weer niet. Hij/zij kan het toch gewoon?

Gaat de kapper uit de weg

En verzet zich hevig: wordt fysiek, gilt, huilt, schreeuwt, is angstig of vlucht letterlijk. Je moet alles uit de kast halen.

“Kansen zijn net als sterren, ze zijn overal! Als je er één ziet, dan ga je er meer zien. Je kind kan veel meer dan dat wij denken en heeft alleen onze hulp nodig om dit te laten zien!”

Kansen van verborgen naar zichtbaar

Het in aanraking komen met Prikkelverwerking heeft mijn leven veranderd! Doordat ik tijdens mijn leer/werkstage bij het Curaçao Dolphin Therapy Center zag hoeveel verborgen kansen er waren voor kinderen die zich anders ontwikkelden, en wat voor verschil het werken aan de Prikkelverwerking kon maken in hun leven, wilde ik dit zó graag delen met ouders in Nederland. Ik voelde direct dat dit voor mij was! 

Vanuit deze passie voor Prikkelverwerking én verborgen kansen heb ik mij verder gespecialiseerd tot Prikkelverwerkingstherapeut. Omdat ik wéét WAAROM je kind zich anders kan gedragen/ontwikkelen, wil ik je dit ontzettend graag laten zien. En neem ik je graag mee in de wereld van KANSEN: waarin je ontdekt wat je kind écht nodig heeft en dat het voor jouw kind mogelijk is om te gaan laten zien wat hij/zij in zich heeft!

Wat levert het KANSEN-onderzoek je op?

Z

Duidelijkheid

EINDELIJK heb je een verklaring voor wat je al die tijd al zag bij je kind!

Erkenning

Jij volgde je gevoel omdat je wíst dat er iets anders was bij je kind, ondanks de reacties en onbegrip van je omgeving/professionals.

Kansen voor de toekomst

Nu je weet WAAROM je kind zich anders gedraagt/ontwikkelt en wat hij/zij nodig heeft, brengt dit ook nieuwe kansen voor groei!

Ervaringen van klanten

Onze dochter heeft autisme, geen spraak, en vaste eet- en gedragsgewoontes. Sinds de start is Inger veel bezig met Sensorische Integratie. Hier heeft ze veel ervaring in en deelt deze technieken zodat wij er thuis ook zelf verder meer kunnen.

Onze ervaring is dat onze dochter door de gezichtstechnieken van de Sensorische Integratie die Inger toepaste, meer open staat voor ander voedsel. En dat ook meer proeft en eet, daar waar ze voorheen alleen een voor haar bekend eetpatroon had.

Ook is onze dochter de laatste tijd meer met haar stem bezig door geluiden te maken. Inger is zeer enthousiast en heeft veel geduld, wij zijn zeer tevreden.

Fam. de Jong

Onze dochter heeft veel problemen op het gebied van prikkelverwerking en energie, waardoor we tegen veel obstakels opliepen. Gelukkig vonden wij Inger. Op een hele fijne en prettige manier heeft ze onze dochter geobserveerd. Met vele verschillende toepassingen heeft ze de prikkelverwerking in kaart gebracht. Daarnaast heeft ze in een apart gesprek in begrijpelijke taal en door middel van afbeeldingen aan ons als ouders inzichtelijk gemaakt wat er speelt. Ook de mogelijkheid voor de ontwikkeling werd door haar benoemd, wat perspectief bied.

We willen Inger bedanken voor alle hulp en vooral op de manier hoe ze dat gedaan heeft. Ze is heel prettig om mee samen te werken. De warmte, oprechtheid en intensiteit waarmee zij te werk gaat straalt van haar af! Ze geniet van haar werk en je ziet dat ze haar voldoening eruit haalt om de prikkelverwerking van kinderen in kaart te brengen en dit op een goede en eenvoudige manier over te dragen aan ouders.

Fam. Kramer

Inger heeft onze zoon met autisme, prikkelgevoeligheid en ontwikkelingsachterstand begeleid. Ze beschikt over kennis en ervaring op verschillende ontwikkelingsgebieden en wist op een speelse, doch doelgerichte manier uitstekend bij zijn verschillende behoeften aan te sluiten. Daarbij maakt ze gebruik van technieken op het gebied van Sensorische Integratie en Floorplay.

Haar tips en advies (bijvoorbeeld omtrent toepassen van diepe druk technieken van Sensorische Integratie) hebben enorm geholpen. Wekelijks werden er weer flinke stappen met hem gezet. Daar komt nog bij dat hij altijd blij was om haar weer te zien! Wij raden haar van harte aan.

Fam. Janssen

“Inger, die haal je niet bij de Ikea, die haal je bij de feestwinkel!

Jij ben echt een feestkanon!”

Kind

Ik ben heel tevreden over hoe Inger met ons zoontje omging en hoe ze ons geholpen heeft om meer inzicht te krijgen. Ze is heel kundig en ontspannen in haar werk en begeleidde ons geduldig. De gedragsobservatie door Inger en de nabespreking daarvan heeft ons inzicht gegeven in de wisselwerking tussen alle zintuigen van onze peuter. Met behulp van praktische oefeningen proberen we nu spelenderwijs voor balans te zorgen.

A. Mokum

De KANSEN voor jou en je kind in beeld brengen

Vanaf een afstand van 25 kilometer worden er reiskosten a €0,35 per km in rekening gebracht.

Wil jij ook begrijpen waarom jouw kind zich anders gedraagt/ontwikkelt?

Maak dan nu jouw afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek!

Veelgestelde vragen

Voor welke leeftijd is het onderzoek?

Het onderzoek kan gedaan worden bij kinderen van 2,5 tot 12 jaar.

Wist je dat de eerste 7 jaren van de ontwikkeling van je kind het meest belangrijk zijn? Hierin worden alle verbindingen gelegd in de hersenen op basis van de zintuiginformatie. 

Krijgt mijn kind een diagnose?

Nee, je kind kijgt geen diagnose. We richten ons tijdens het onderzoek vooral op welke kansen er voor je kind zijn.

Om eerlijk te zijn ben ik ook geen voorstander van stickers en hokjes… Mensen kijken dan vaak niet meer verder en denken zo minder in mogelijkheden.

Tijdens het onderzoek kijk ik door de stickers heen: wie is je kind, wat doet hij, wat zegt hij, hoe beweegt hij, hoe reageert hij etc. Of zij natuurlijk wink En daaruit kan ik dan opmaken welke kansen er voor je kind zijn, veel belangrijker toch!! 

Vanuit welke locatie werk je?

Voor de intake komt ik bij jullie thuis, omdat je kind hier het meest zichzelf kan zijn. Ouders ervaren dat het soms lastig is om een vraag of gedrag te omschrijven aan iemand. Door de situatie zelf te zien in de omgeving waarin het plaats vindt, weet ik precies wat jullie bedoelen.

De uitslag van het onderzoek bespreken we tijdens een online Zoom-sessie, hierin geef ik je ook gelijk uitleg over Prikkelverwerking en doen we een strategiebepaling voor jouw kind!

Is vergoeding mogelijk?

Op dit moment is er nog geen vergoeding mogelijk voor het onderzoek.

De CORONA-situatie, hoe ga je hier mee om?

Als ik bij jullie thuis kom voor de intake, houd ik 1,5 meter afstand en schud ik geen handen. Ook zal ik vóór binnenkomst mijn handen desinfecteren.

Wel vind ik het belangrijk dat we transparant naar elkaar zijn over het wel of niet hebben van klachten, zo zorgen we er samen voor dat we gezond blijven!

Tijdens het online bespreken van de uitslag, leg ik je uit over Prikkelverwerking: de basis van de ontwikkeling.

Hoe anderen het werken met mij ervaren hebben

Een aantal jaar geleden heb ik Inger leren kennen in het werkveld. Het klikte gelijk. Wat al snel duidelijk werd is dat Inger goed ziet wat een kind of jongere nodig heeft. Ze speelt daar op in met geduld en verliest hierbij de belangrijke dingen niet uit het oog. Inger is een gezellig en open persoon. Ze is niet bang voor een uitdaging en een harde werker.

Amber F.

We leerden Inger kennen als een heel vriendelijk en enthousiast persoon. Ze was altijd erg behulpzaam en bereid om te assisteren waar nodig.

Ze biedt ondersteuning op een consequent positieve en behulpzame manier en kan goed met stress omgaan. Tijdens het werk met de kinderen liet ze buitengewone zorg zien en kon ze zich heel goed aanpassen aan de werkomgeving van een interdisciplinair team van therapeuten en aan de behoeften van de internationale families. Inger is betrouwbaar, gewetensvol, flexibel, kalm en maakte een goede connectie met onze therapie kinderen en volwassenen.

We hebben er alle vertrouwen in om haar zonder voorbehoud aan te bevelen.

Curaçao Dolphin Therapy Center

Wil jij weten waar de kansen liggen voor jouw kind?

Maak dan een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek!