Home » Blog » Sensorische Integratie » Auti-kenmerken door prikkelverwerking

Auti-kenmerken door prikkelverwerking

door | 13 dec, 2021 | Sensorische Integratie

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Wist je dat er een verschil bestaat tussen 1. Autisme met daarbij bijna altijd een anders verlopende prikkelverwerking (dit wordt zelfs als kenmerk bij Autisme genoemd in de DSM-V) en 2. Auti-kenmerken (kenmerken die lijken op Autisme) welke ontstaan door problemen in de prikkelverwerking?

Grote kans dat je hier nog niet van gehoord hebt.

We kennen allemaal wel een kind (bijv. van iemand anders) dat zich anders ontwikkelt en waar we de vinger niet op kunnen leggen wat er precies is.

Vaak wordt er al snel met labels en “verdenkingen van” gestrooid, ook door professionals. Logisch, want als je niet weet dat er verschillen zijn, hoe kun je deze dan herkennen?

Nog even terug naar de labels.

Bij testen die worden afgenomen om te kijken waar het kind onder zou vallen, vallen beide kinderen al snel binnen bepaalde scores omdat ze een test moeten doen die niet op hun voorwaarden gedaan wordt. Helaas kunnen ze beide vaak niet laten zien wat ze gevraagd wordt of wat ze in zich hebben, omdat ze de informatie op een andere manier verwerken.

Omdat ze beiden de informatie anders verwerken, zie je dat ze veel dezelfde behoeften hebben.

Zoals bijv. behoefte aan duidelijkheid, houvast/controle, en het hebben van vaste voorkeuren.

Over duidelijkheid gesproken…

Wat zijn dan Auti-kenmerken door problemen in de prikkelverwerking (die je bij kinderen met Autisme ook veel ziet) en waar zit dan het verschil tussen beide kinderen? 

Auti-kenmerken

Als een kind problemen heeft met de informatie/prikkelverwerking, kun je dit op één of meerdere gebieden terug zien, zoals bijv. eten, zelfstandigheid, energie, contact, concentratie, spel, verzorging(smomenten), slapen, spraak-taalontwikkeling, leren, of zindelijkheid.

De meest voorkomende Auti-kenmerken zijn (een kind kan 1/meerdere laten zien):

1. Het oogcontact verloopt anders

Vaak wordt dan de informatie in het evenwichtszintuig anders verwerkt, wat indirect de samenwerking tussen de ogen beïnvloed. De ogen hebben hierdoor moeite om samen te werken, waardoor het kind moeite heeft om goed oogcontact te kunnen maken of bijv. de ogen te kunnen focussen.

2. Het kind laat ander eetgedrag zien

Als een kind de informatie in het mondgebied anders verwerkt, ontwikkelt deze een ander mond- en gezichtsbesef. Hij/zij kan daardoor overgevoelig of ondergevoelig zijn in de mond en het gezicht.

Zo kan een kind dat gevoeliger is in het gezicht en/of de mond daardoor bijv. heel kieskeurig zijn met eten, veel spanning hebben rondom de maaltijd, altijd gelijk de mond schoonmaken, niet van vieze handen houden, of alleen een aantal vaste producten eten.

Een kind dat juist minder gevoelig is in het gezicht en/of de mond, kan daardoor bijv. grotere happen nemen, de mond vol proppen, vaker honger hebben, vieze handen heerlijk vinden, een vieze mond minder snel opmerken of juist van extremere smaken of kruidig eten houden.

3. Slaapproblemen

Problemen met het in- en of doorslapen zie je vaak terug. Deze ontstaan doordat een kind informatie op één of meerdere zintuigen anders verwerkt. Soms zijn deze slaapproblemen er al vanaf de geboorte, soms vallen deze pas op als het kind wat ouder is.

4. Spel (verloopt) anders

Het kunnen kleine dingen zijn die opvallen, een kind kiest bijv. vaker voor alleen spel, herhaalt vaker hetzelfde spel, kiest eerder voor spel dat hij/zij kent of heeft moeite om tot nieuw of zelfstandig spel te komen.

5. Sociaal contact 

Een kind kan moeite hebben met sociaal contact en zich daardoor meer in zichzelf keren, “afzonderen” of alleen voelen. Omdat de informatie anders verwerkt wordt, weet het kind niet goed wat hij/zij moet doen en verloopt het contact anders. Ook kan het spelen met leeftijdsgenoten of het aangaan van nieuwe contacten moeizaam gaan.

6. Een andere reactie op (1 of meerdere aspecten:) beweging(en), geluid(en), licht, aanraking(en).

Als een zintuig minder gevoelig is of juist gevoeliger, dan kan het zijn dat een kind daardoor meer of juist minder behoefte heeft aan bepaalde informatie/prikkels. Voorbeelden hiervan zijn: beweging(en) opzoeken, continu in beweging zijn, wiebelen, springen, duwen/trekken, uit de stoel vallen als het kind stil zit. Of juist beweging vermijden en daardoor veel behoefte aan controle hebben en/of veel spanning (soms snel “ontploffen”), dit kind heeft voorkeur voor spel waarbij hij/zij minder in beweging is. 

Ook zijn sommige kinderen op zoek naar meer aanraking(en), ze pakken steeds van alles vast, knijpen soms te hard in dingen, houden ervan om lekker vies te worden, houden van stevige knuffels. En andere kinderen willen juist géén dingen aanraken, of pakken dingen alleen kort of met de vingertoppen vast, houden niet van knuffelen of alleen stevige knuffels, spelen alleen met hard speelgoed, en vinden het vreselijk om vieze handen te hebben. 

Bij geluid(en) zie je een duidelijk onderscheid. Het ene kind schrikt snel van een geluid, reageert snel angstig of is snel van slag. Het andere kind zoekt het geluid juist op, maakt zelf misschien continu geluid, is gek op muziek. En als laatste licht, het kan zijn dat een kind vaak in een lichtbron kijkt zoals een lamp, de zon, een koplamp. Het andere kind dat gevoeliger is hiervoor, vermijd eerder het licht en heeft juist moeite met lichtprikkels.   

Het verschil tussen Auti-kenmerken en Autisme

Aan het begin van deze blog deelde ik met je dat beide kinderen problemen ervaring in de Prikkelverwerking. Nu kan ik me voorstellen dat je je afvraagt waar dan het verschil in zit.

Kinderen met Autisme laten meestal meer repeterend gedrag zien en ordenen bijv. speelgoed op kleur, grootte of leggen het in rijtjes. Wat je ook ziet is dat ze vaak een specifieke interesse hebben (voor bijv. speelgoed) en als ze wat groter zijn ontzettend veel kennis op het vlak van hun interesse.

Hulpmiddelen inzetten of iets anders?

Als een kind moeite heeft met prikkels bijv. in de klas, dan worden er vaak hulpmiddelen ingezet die het kind kunnen helpen. Voorbeelden hiervan zijn een koptelefoon, verzwaringskussen, concentratieschot, friemelmateriaal etc.

Weet je dat dit onwijs kan helpen, alleen de oorzaak niet oplost? 

De oorzaak zit namelijk in één of meerdere van de (8) zintuigen van het kind, deze blijven de informatie nog steeds anders verwerken waardoor het kind de koptelefoon of de verzwaring nodig blijft hebben.

Dit geldt zowel voor kinderen met Autisme en prikkelverwerkingsproblemen, als kinderen met Auti-kenmerken door prikkelverwerking.

Wist je dat er door Prikkelverwerkingstherapie (in de vorm van spel) daarentegen nieuwe verbindingen in de hersenen gelegd worden, waardoor je kind anders met de informatie/prikkels om leert gaan?

Hierdoor neemt de oorzaak wél af!

En daardoor ook de hulpvragen die ze eigenlijk laten zien in de vorm van ander gedrag op verschillende (levens)gebieden, waardoor ze meer van zichzelf kunnen gaan laten zien omdat ze minder moeite hebben met alle informatie die op hen afkomt.

Deze therapie is niet zweverig oid.

In 2020 heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat deze vorm van therapie effectief is! 

Het onderzoek is gedaan bij kinderen met autisme, super fijn dat in ieder geval van deze groep al onderbouwd is dat het werkt. Ook bij kinderen zonder “label” zien we geweldige resultaten.

Wil je meer weten over Prikkelverwerking(stherapie)?

Kijk dan op deze pagina:

 

Herken je dingen uit deze blog bij je kind en wil je graag weten wat er mogelijk is voor je kind? 

Dan bied ik je graag de mogelijkheid om een keer hierover te bellen. Het gesprek is gratis, ik denk met je mee, vertel je wat er mogelijk is voor je kind en wat je kind nodig heeft om hierin verder te komen.

Plan via onderstaande link zelf een belafspraak in en ontdek wat er nodig is om jouw kind verder te helpen!

Over mij

Hallo! Ik ben Inger Schuijt en als Prikkelverwerkingstherapeut help ik jou en je kind een stap verder door in te zetten op verborgen kansen. Ik hoop ik je met deze blogs te inspireren!

Gerelateerde artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin