Home » Blog » Sensorische Integratie » SI-therapie, wat doe je dan eigenlijk?

SI-therapie, wat doe je dan eigenlijk?

door | 26 apr, 2021 | Sensorische Integratie

Oké geen kussengevecht dus! Jammer, maar ook wel fijn, dat scheelt immers weer stofzuigen met al die veertjes 🙂

Wat doen we dan wél?

Laten we bij het begin beginnen.

Voordat we starten met de therapie, hebben we eerst een SI-onderzoek gedaan bij je kind. Daardoor weten we onder andere hoe je kind prikkels verwerkt. Maar ook met welke prikkels je kind moeite heeft of welke prikkels je kind juist nodig heeft om verder te kunnen komen in zijn/haar ontwikkeling.

En dus waar alle kansen liggen!

Na het stellen van de doelen gaan we aan de slag! Tijdens de therapie met je kind gaan we op zoek naar de prikkels die je kind aan kan en stemmen we de prikkels precies af op zijn/haar behoefte(n) en op het punt waar je kind op dit moment staat in de ontwikkeling. Vanuit de interesse/belevingswereld van je kind sluiten we aan door middel van spel, welk spelniveau je kind ook heeft. Plezier staat hierbij centraal!

Hoe ziet dat er dan uit?

Nou…

De ene keer zitten we op een eenhoorn en gaan we “schelpen” zoeken op het “strand”. Een andere keer zijn we racende McQueens die onderdelen ophalen bij de garage. Of we zijn superhelden die op weg zijn naar een knetterwaterval! Hoe het spel eruit ziet, weet je nooit van tevoren!

Het ontstaat spontaan.

En dat is juist ook het leuke! Je weet waar je met een kind aan wilt werken en dat neem je mee. Verder volg je het kind, en doordat je aansluit bij de motivatie van het kind is er van alles mogelijk.

Nieuwe spelonderdelen onstaan dan uit zichzelf en dingen toevoegen in het spel is ook geen probleem, zolang je het op de juiste manier doet. Hierdoor kunnen we je kind precies zo uitdagen als bij hem/haar past. Soms betrekken we bepaalde materialen in het spel, waardoor je kind nét die prikkels krijgt die hij/zij nodig heeft.

Wat ook interessant is…

Tijdens de therapie werken we aan het leggen van nieuwe verbindingen in de hersenen. Dit noemen we met een moeilijk woord neuroplasticiteit. Dit is de mogelijkheid van de hersenen om nieuwe verbindingen aan te gaan. Als je iets nieuws leert, worden er al nieuwe verbindingen gelegd in je hersenen.

De motivatie/interesse van je kind helpt hierbij!

Hoe?

Omdat we werken vanuit de motivatie/interesse van je kind, wordt er op dat moment nog een ander deel van de hersenen bij betrokken. Dit zorgt voor een andere intensiteit van de nieuwe verbindingen en is daardoor een nog betere basis om deze nieuwe verbindingen uit te creeren!

En na de therapie?

Dan is het belangrijk om deze nieuwe verbindingen verder te versterken! Uit wetenschappelijk onderzoek komt namelijk het volgende naar voren. Als nieuw gelegde verbindingen niet gebruikt worden, dan neemt binnen een aantal weken de dichtheid en de functie van de verbindingen af.

Denk maar eens aan een voorbeeld in je eigen situatie.

Stel dat je de Franse taal aan het leren bent, en na het leren doe je er verder iets mee. Dan zal het na een tijd wegzakken en kom je niet meer op de woorden. Maar als je daar tegenover elke ochtend naar die Franse bakker gaat om een lekker vers croissantje te bestellen in het Frans en nog een leuk gesprek voert met de bakker, zal de taal beter blijven hangen en zal het je makkelijker afgaan doordat het je motivatie heeft.

Zo werkt het ook met de nieuwe verbindingen door de therapie!

Als de verbindingen vaker gebruikt (en daarmee onderhouden) worden, gaat de vaardigheid of het verdragen van bepaalde prikkels steeds makkelijker.

Oefening baart kunst!

Nog even om het visueel te maken. Als je de nieuwe verbinding in de hersenen ziet als een (nieuwe) weg:

Een slecht onderhouden en weinig gebruikte weg, deze raakt overwoekerd en vervallen.

Een veel gebruikte en goed onderhouden weg, deze kan verbreed worden door het vele gebruik.

“En hoe ga ik dan zelf verder met die nieuwe weg/verbindingen?”

Geen zorgen!

Ik geef je tijdens het traject tools waar je verder mee aan de slag kunt. Tools die passen binnen het dagritme van je gezin en het contact dat je al met je kind hebt. Zo kun je er zelf voor zorgen dat de weggetjes gaan uitgroeien tot een prachtige brede weg!

 

 

Foto’s: Diego Jimenez , Amir Reza Hadizadeh en Allen Taylor 

Over mij

Hallo! Ik ben Inger Schuijt en als Prikkelverwerkingstherapeut help ik jou en je kind een stap verder door in te zetten op verborgen kansen. Ik hoop ik je met deze blogs te inspireren!

Gerelateerde artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin